<.. PAROSTROJNÍ DRÁŽNÍ VODÁRNA, HORAŽĎOVICE
       

Horažďovice (okres Klatovy)

 

49°19'0.938"N, 13°42'35.88"E

 

 

Současný stav: v podstatě nevyužívané, chátrá
Realizace: 1887-1888
Navštíveno a zpracováno: prosinec 2008 - leden 2009 (k.e.n, -M-, Bouřka)

V šedesátých letech devatenáctého století bylo započato s plánováním další části Česko-moravské transverzální dráhy, a to mezi Horažďovicemi - Sušicí - Klatovy a Domažlicemi. V druhé polovině let osmdesátých se již začalo pilně stavět a celá tato téměř devadesátikilometrová trať vznikla v podstatě během dvou roků, což je v dnešní době naprosto neuvěřitelné.

Spolu s tratí musely být krom nádraží, viaduktů a vechtrů postaveny i různé pomocné budovy. Mezi ně patří i námi navštívená vodárna. On sice název "vodárna" může být při spojení s drahou trochu zavádějící, obvykle je tím myšlena věžovitá budova někde v areálu nádraží - v podstatě takový vodojem, odkud se voda napouštěla do parních lokomotiv. Tato naše vodárna je spíše parostrojní čerpadlárnou. Ač je drážní, koleje jsou od ní vcelku daleko, ostatně k horažďovickému nádraží je to odsud téměř půl kilometru. Za to je samozřejmě postavena hned přímo u zdroje vody - pár metrů od řeky Otavy.

Dnes pozemek i objekt patří státu, jen přilehlý domek patří soukromým osobám. Ten je čerstvě opravený, snad někdy zbudou peníze i na budovu vodárny. Parní stroj už je samozřejmě kdovíkde rozebrán, dnes lze uvnitř zahlédnout snad dieslový motor a kupu starého nábytku. Podobných objektů neznáme mnoho, jednu vodárnu jsme kupříkladu kdysi navštívili v Nýrsku (upravená na bydlení), jinou můžete vidět - sice v ruinách, ale za to volně u silnice v Hrobu (ta je zajímavá studnou hlubokou přes 70m).

Pokud někdy budete v Horažďovicích a budete mít pár minut navíc, určitě se zajděte na tento zajímavý industriální kousek podívat. Zatím se můžete podívat na pár našich předvánočních fotek...
 

Pokud víte o výše zmíněné vodárně více,  napište nám. Rádi informace rozšíříme!

2009 © FABRIKY.cz